ISA Itu Pencegahan


Matlamat Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) sebenarnya bersifat mencegah daripada berlakunya kejadian yg tak diingini disamping utk mengelakkan keselamatan negara daripada terancam.

Berbeza dgn hukuman yg dijatuhkan oleh mahkamah  yg matlamat utamanya adalah bersifat menghukum atas kesalahan yg telah dilakukan oleh seseorang individu berdasarkan bukti-bukti yg dikemukakan semasa perbicaraan.
Dalam Islam kita digalakkan mencegah sebelum berlakutnya sesuatu penyakit kerana utk mengubati penyakit kerap kali memakan masa dan ada kala belum tentu berjaya.
Bagi kita rakyat Malaysia selagi kita hidup rukun damai dan tidak mengancam keselamatan & ketenteraman orang lain dan negara, tiada sebab utk kita berasa gerun atau takut kepada akta ISA.
ISA hanya menjadi musuh untuk mereka yg berniat jahat atau ingin melakukan tindakan yg boleh membawa kemudaratan kepada negara mahupun orang di sekeliling.
Dalam dunia hari ini banyak pihak yg berkepentingan adakalanya cuba mencapai hasrat diri atau pertubuhan dgn pelbagai cara. Di sinilah peranan pihak perisikan memainkan tugas utama mengumpul maklumat pelbagai sumber.
Ada banyak kes apabila sesuatu kegiatan terancang yg berniat jahat di ketahui, pihak berkuasa tidak mampu utk mengheret pelaku ke muka keadilan kerana perkara tersebut belum berlaku dan bukti yg diperolehi tidak cukup kuat utk dijatuhkan hukuman di mahkamah.
Di sinilah peranan ISA digunakan utk mencegah daripada menjadi teruk. Seumpama golongan wanita digalakkan mengambil tahu kaedah utk mencegah penyakit kanser payudara kerana jika gagal menimba ilmu bahaya kanser tersebut risiko penyakit kanser payudara bisa menyebabkan payudara terpaksa di potong ataupun nyawa melayang.

Ulasan

Catatan Popular